Rok szkolny 2020/21
Co to jest EWD?
Do ewaluacji wyników i efektywności nauczania wykorzystuje się dwa rodzaje wskaźników egzaminacyjnych. Pierwszy z nich informuje o wynikach nauczania w danej szkole. Drugi typ ewaluacyjnych wskaźników egzaminacyjnych opisuje efektywność nauczania, czyli wykorzystanie przez szkołę zasobów „na wejściu”. Wskaźniki efektywności nauczania wyznacza się za pomocą metody edukacyjnej wartości dodanej – EWD. Metoda EWD to zestaw technik statystycznych pozwalających oszacować wkład szkoły w końcowe wyniki egzaminacyjne. Wkład ten nazywamy właśnie edukacyjną wartością dodaną. EWD jest egzaminacyjnym wskaźnikiem efektywności nauczania w danej szkole.
Wskaźniki matematyczne EWD
- EWD jest miarą względną
- EWD dla całej populacji wynosi zero
- prawdopodobieństwo uzyskania dodatniej lub ujemnej EWD jest takie samo dla każdej szkoły, niezależnie od wyników uczniów na sprawdzianie
- EWD jest cechą szkoły
- EWD dodatnie oznacza, że szkoła pracuje ponadprzeciętnie
- EWD jest zmienną losową (niepewność pomiarowa) i należy ją komunikować w przedziale ufności
- długość przedziału ufności lub obszar powierzchni ufności zależy od liczby uczniów w szkole oraz od zróżnicowania ich wyników
- dwie szkoły mają porównywalną efektywność, jeśli ich przedziały / powierzchnie ufności zachodzą na siebie
EWD to miara efektywności pracy szkoły w danym okresie, niezależna od wyników, jakie otrzymują uczniowie na wejściu.
Możliwe interpretacje:
1.EWD mówi, ile średnio szkoła dodaje swoim uczniom (w wymiarze punktów edukacyjnych) relatywnie do tego, ile inne szkoły dodają swoim uczniom.
2.EWD mówi o tym, jaki wynik (w stosunku do średniej) uzyskałaby szkoła, gdyby trafiła do niej losowa próbka z populacji zdającej egzaminy (gdyby struktura uczniów w szkole była taka sama jak w populacji).
3.EWD mówi o tym, jaki wynik (w stosunku do średniej) uzyskałaby szkoła, gdyby populacja charakteryzowała się taką samą strukturą uczniów, jaką ma dana szkoła.